Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

16.10.12

Marie Krøyer

Bille August har endnu engang været manden bag en historisk film. Jeg troede faktisk lige et kort øjeblik, at det var fantastiske hr. August, der også havde instrueret En kongelige affære, fordi den er lidt i samme kategori. En fantastisk tilbagesigende historie. Jeg har aldrig sat mig ind i hverken kong Christian, eller i Krøyer familien, vidste kun at det var ham der havde malet et billede med en dame på en strand, fordi at det snakkede min mormor rigtig meget om. Da jeg så traileren til Marie Krøyer, da jeg sad i biografen sammen med min kæreste og spiste massere af popcorn, der tænkte jeg bare med det samme, at den film ville jeg elske at se. Jeg elsker historiske film, også gør det det bare endnu sjovere at den er filmet i Skagen. Derudover synes jeg, at det er et intet mindre en et fantastisk valg af skuespiller. Når man sidder og ser filmen, er det lige før at man ikke engang kan se forskel på skuespillere og malerier.

Det både starter og slutter med en begravelse i regnvejr. Faktisk regner det  meget, at kisten bliver sunket ned i en grav, og forsvinder i et dybt hul af vand. Det satte en spændende start, i Bille August første danske film siden 1987. Igennem filmen, blev jeg lidt irriteret over at der ikke var en ordenlig forklaring på, hvad det var for en begravelse. Hvem var det, der blev sunket i jorden i den træfarvet kiste, med en helt grøn krans på? En træls følelse af uvished om allerede ikke at forstå filmen til at starte med - Men bare rolig, svaret kommer... En af de aller mest anerkendte kunstmalere er P.S. Krøyer som spilles af Søren Sætter-Lassen, der lever et fantastisk liv, hvor folk kigger misundelsesværdigt på ham og hans kone Marie, når de kommer gående. Sådan er det ihvertfald hvis man ser det kort udefra. P.S. Krøyer, som bliver kaldt Søren iblandt bekendte, lider af en sindssygdom, og ægteparrets store drøm om et fælles kunsterliv i Skagen, bliver mindre og mindre sandsynlig. Søren elsker sin Marie, men han ligger ikke skjul på hans mening, og fortæller hende utallige gange lige ud, at hendes talent som maler - i modsætning til hans - slet ikke er særlig stort eller for den sagt skyld godt.
Filmen hedder Marie Krøyer, men som det også var i virkeligheden kunsthistorie, er det P.S. Krøyer som suger alt opmærksomheden til sig. Der er scener hvor han fægter rundt med skydevågen, og tvinger sin datter til at fortælle hvem hun elsker mest, og scener hvor han kommanderer sin lille datter til at spille jagthund, og apportere døde fugle på alle fire og med sin mund. Det er et trekants drama imellem Skagensmaler parret Søren og Marie Krøyer, og den svenske komponist Hugo Alfvén som spilles af Sverrir Gudnason, som er fundet fra Marie Krøyers biografi. Et af de mest berømte kunstner dramaer i dansk maleri historie, fra dengang P.S. Krøyer var en europæisk berømthed.

1 kommentar :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...