Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3.10.12

HAR DU ILD?

Jeg er næsten målløs. Jeg har intet imod folk der ryger, jeg er opvokset i et ryger hjem, og har venner der ryger - Det eneste jeg kan ha' noget imod, er hvis man bliver generet af røgen, i feks. en indelukket bil, but still. Jeg så videoen ovenfor - En 10 og 9 åriget pige, går hen til helt almindelige rygere i Århus centrum, en Onsdag eftermiddag, og spørger om et ganske simpel spørgsmål "Har du ild?" Og 9 ud af 10 af personerne som pigerne der spørger, de finder en lighter frem, og tænder deres cigaret. Altså, hvad gik der galt? Det der vel mest gik galt, er vel i pigerne opvækst, og vennekræs, altså, et sted må de jo ha' fået lysten til spændingen af at skulle prøve at ryge, men at folk ligefrem kan få sig til at gi' ild til en så ung pige, det er jo absurt. Man hører jo efterhånden sindsygt tit, at folk er blevet slået ned, fordi de ikke har givet en person en cigaret, som de spurgte om, eller at en ryger spørger en ikke ryger, som selvfølgelig ikke nødvendigvis render rundt med en lighter på sig, om personen har noget ind, hvortil det ender vildt ud, fordi at rygeren der beder om ilden, får et enkelt nej, fordi at man ganske enkelt ikke har mulighed for at hjælpe personen, med den manglende ild. Jeg synes at overstående video, er stærk stof, til eftertanke. 

2 kommentarer :

  1. No hates.. elsker de emner du tager op og det ved du også godt :) Ser op til dig selv om du er yngre end mig ;)
    Og ved godt du ikke har noget i mod folk ryger <3

    Men synes nu det er noget fis, med alt den opmærksomhed angående rygning...
    Jeg købte selv min første pak smøger da jeg var 9 år gammel.


    Men det koster altså også det danske samfund, flere milioner, når individer dør af fedme, hjerte problemer & overspisning samt anden form for forkert kost, for slet ikke at tage udgangspunkt i danskernes alkohol problem. Det skader hjernen, jeg vil da hellere have dårligt lunger end mindre hjerne celler ;D (hehe sikkert bare noget jeg skriver fordi jeg i forvejen ingen hjerne celler har.) . Alle har en eller anden form for last ....

    Fedt at du tager emnerne op.. <3
    Love it

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor jeg dog elsker når du skriver kommentarer, dem har jeg savnet!! :D

      Det har du fuldstændig ret i! Jeg synes også det er for meget med alt den fokus på det, og at man nu ikke må ryge på nogle bestemte områder udendørs, og alt sådan noget - Selvom det ikke skader mig på nogen punkter, da jeg ikke selv ryger.

      Det der har gjort at jeg har delt videoen, er mere dét at andre folk siger "Ja, værs' go, her har du noget ild, så du kan forstætte med at ryge som 9 åriget", alle har - Som du siger - En vane der er usund, på én eller anden måde. Men jeg synes godt nok at det er ærgeligt, at børn der stadig burde sidde og lege ovre i hjørnet, nu istedet står på hjørnet, med en cigaret i hånden. :)

      Jeg hverken drikker eller ryger, men tilgengæld spiser jeg alt for meget slik, så du har helt ret i at alle har en form for last. ;)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...