Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

22.1.13

Jagten

Allerede da jeg sad til premieren på "Marie Krøyer", var jeg dybt opslugt af traileren til Jagten, og fik med det samme øjenkontakt med Nicolaj, hvor vi begge bare udstrålede "dén skal vi bare se", fordi at de havde formået at lave en trailer, som virkelig fangede ens opmærksomhed og lysten til at betale for at komme ind og se den. Fire dage efter premiere dagen havde vi fået bestilt billetter til filmen; hvilket var ret heldigt, for hver eneste sæde, i en af de største sale i Biocity i Aalborg, var optaget. Optaget med folk der var forventningsfulde, og havde købt læssevis af popcorn, fordi at nu skulle de se Thomas Vinterbergs, Jagten. Folk der var rystet, følelsesladet, og fik rykket godt frem af deres agressive sider. Jeg fik det ene chok efter det andet, den ene rystende følelse i kroppen, der kun forsvandt kortvarigt fordi at der kom en sørgelig og rystet scene, indover; og jeg var bestemt ikke den eneste. Veninde parret der sad ved siden af mig, tørrede mascara af kinderne, imens mange af salens kvindelige køn, sågar råbte ord som "forpulede kælling" og "forbanede idiot", i samme øjeblik som de fandt lommetørklædet frem. Den er fyldt med mening, rystende sandheder, og vanvittige gode skuespillere. Og jeg er så uendeligt glad for, at jeg hev 2 timer ud af min kalender en søndag aften, for at bruge den i Biocitys sal 2, for endnu engang at se en dansk film, der formår at gøre det så godt, at det er rystende.

Hadet breder sig; og løgnen vokser sig større. 
Lucas (Mads Mikkelsen) er en 40 åriget fraskilt mand, som bor i et stort hus for sig selv, med sin trofaste og meget lydige hund, Fanny. Lucas har fået arbejde i den lokale børnehave, hvor han er den absolutte ynglings mandlige pædagog, som vil lege ta' fat, med alle de energi fylde børn, i børnehavens have. Lucas' bedste ven, er Theo, som har datteren Clara som er blevet håbløst børneforelsket i Lucas. Hun laver en hjerte perleplade til Lucas, går ind i pude rummet og giver ham et harmløst lille kys på munden; hvortil Lucas må forklare Clara at man kun kysser sine forældre, og derfor er det også dem der skal have perle-hjertet. En lille tilfældig løgn som i Claras øjne bare er en en straf for Lucas, fordi at han ikke ville havde hendes perle plade; Jagten viser hvor ekstremt slemt det kan gå, når en lille løgn bliver større, og går så vidt, at det betegnes som sandheden.

19 kommentarer :

  1. Mads Mikkelsen <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Jaaa. Han er den slags, som gør en stolt af at være dansker! :)

      Slet
  2. Kan du ikke snart lave en spørgerunde:)

    SvarSlet
  3. Ej den lyder vildt god! Vil så gerne se den! :)

    http://innocentcherry.blogspot.dk

    SvarSlet
  4. Hvordan er du blevet anmelder? :) Vælger du selv hvilke film du vil se, eller bestemmer de det?

    SvarSlet
    Svar
    1. De? Hvem? Jeg betaler skam selv for mine biograf billetter, og vælger derfor også selv hvilke film jeg vil se - og om jeg vil skrive om dem.

      Slet
  5. JEg kan slet ikke vente til, jeg skal se den. Jeg har hørt så mange positive tilbagemeldinger på den skrækkelige film! :-)

    Knus
    www.rikkesunds.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Den sætter virkelig tankerne igang, og man KAN altså ikke lade være med at blive en smule sur over tingene der sker der i - men det vil du helt sikkert forstå, når først man har set den! :)

      Slet
  6. Hej:)

    Skal vi følges?
    Hvis du starter med at følge mig og så skriver en kommentar med at du gør det på min blog, så vil jeg rigtig gerne følge dig:)

    Knus Emma

    emmaseenandbeen.blogspot.dk

    SvarSlet
  7. Jeg kan virkelig ikke vente til jeg skal ind og se den en dag, den lyder virkelig spændende, bare af det du forklar! :-)
    http://kaathrinejohansen.bloggersdelight.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er glad for at du godt kan li' min forklaring - jeg synes virkelig at den er rigtig god, og den sætter tankerne igang på SÅ mange måder! :)

      Slet
  8. Gad rigtig godt se den! den ser bare god ud, jagten :D tror jeg vil købe den ;)
    Jeg har en give-away kørende på min blog, og ville høre om du kunne tænke dig og deltage?
    http://kom-se.blogspot.dk/2013/01/black-mask-give-away.html

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er rigtig god! Det er også helt klart en film jeg gerne vil ha' til samlingen - men hvor tit jeg ville få den set, ved jeg ikke, for den er ret barsk, på en måde - men god! :)

      Slet
  9. Hvornår kommer der flere indlæg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. haha, jaaa. Har været lidt sløv til det. ;) Har lige smidt et op.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...