Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

5.9.14

Københavner dagene #1

Image and video hosting by TinyPic
Som en gentagelse af N og jegs lille Københavner ferie sidste år, gentog vi vores egen lille succes. Vi har nemlig næsten lige været en lille uge i København. Nogle helt fantastiske dage, som jeg har delt ud over flere indlæg. Vi skulle meget tidligt op, til Århus og med færgen. Men jeg vågnede smadder dårlig og med følelsen af at skulle kaste op; og havde nok mest af alt lyst til at blive læggende i min seng. N kiggede efter udsættelse af færge billetten, og snakken faldte også hen på at vi blev hjemme, og tog afsted en dag senere i stedet for. 
Spild af penge tænkte jeg. Op i tøjet, og ud i bilen med alle vores ting. En time bagud på vores tidsplan - og vi nåede også kun lige præcis færgen. Faktisk et lille mirakel øjeblik, da porten blev lukket liiige da vi var kommet ombord. 
Image and video hosting by TinyPic
De gange jeg har været i København. Har jeg alle gangene boet på Danhostel på Amager. N har også boet der et par gange, så første gang vi skulle derovre sammen, var det lidt en selvfølge at det skulle være der igen. Det ligger dejligt centralt, uden at det ligger inde midt i bylivet, mange biler og larm. Der er fantastiske parkerings muligheder, dejlige badeværelser på værelserne (hvis man booker det), yderst behjælpelig personale; for ikke at nævne deres morgenmads buffet. Det er simpelthen så lækkert, og noget man kan sidde en dag, og bare komme til at savne. Det er selvfølgelig ikke det aller fineste, hvis det er det man ønsker. Men som vandrehjem er det jo også meningen at man skal være ude at opleve. Vi stod tidligt op hver dag, spiste morgenmad på danhostel, og ellers var vi ude hele dagen. Vi spiste ude og kom først hjem, når det var tid til at sove.
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Da vi ankom til København regnede det som ventet stadigvæk, som da vi tog fra Aalborg af. Vi havde fået noget at spise, jeg havde fået det bedre; også gik det ellers ud i det Københavnske. N kunne godt tænke sig at komme ud på experimentarium city, som han havde prøvet før for mange år siden. Det var dog vidst nok blevet lavet en helt del om (og lokalerne var flyttet), så det var ikke helt som ventet, men virkelig sjov og spændende regnvejrs underholdning. Men vidst kun noget man gør en gang.
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Som navnet på stedet beskriver ret godt, så er det et sted fyldt med forskellige experimenterede ting. Der var mange ting man kunne prøve. Nogle af dem var bare lige til at gå til; feks. hvor man kunne prøve at gennemfører en "labyrint tegning" ved at kigge ind i et spejl, så det blev helt omvendt end hvad det normale var. Det var ret svært. Der var også noget hvor man skulle prøve sin balance af, test af blodtryk, og en der viste hvor meget blod der pumper igennem ens hjerte, ud efter hvor høj en puls var. 

Image and video hosting by TinyPic
Nu vi havde været ude på eksperimentarium city, var mit forslag at jeg gerne ville en runde ind forbi national musset. Haha, man er vel dansk! (og har set filmen "guldhornene"). Og jeg kunne vældig godt tænke mig at se de populære horn, og hvad der ellers måtte gemme sig inde bag de yderst tykke murer. Så vi startede den første sådan rigtige dag i København, ved at lege ordenlige turister, der tog på museums besøg. 
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Det første jeg gjorde da vi trådte ind i den kæmpe store museums bygning, var at tage to foldere omkring de forskellige ting derinde, og selvfølgelig en plantegning... Det er jo fuldstændig umuligt at lede efter én specielt ting derinde, uden en plan tegning. Også var der desuden så varmt, at det måske skulle ha' været vores regnvejr beskæftigelse. Vi gik ind i et rum, jeg satte mig på en stol, N kiggede på tingene. Vi gik videre, jeg satte mig igen, N kiggede videre; og sådan fortsatte det. Men på den måde fandt jeg også "ruten" til guldhornene, som altså er i rum 22, på stue etagen! 

Ingen kommentarer :

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...