Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

9.7.13

I lossens time

Det er efterhånden ved at være et par biograf film, og virkelig lang tid siden at jeg var inde at se "I lossens time". Jeg har egentlig ventet på at den fik premiere i et godt stykke tid, fordi at jeg elsker Sofie Gråbøl, og hendes skuespiller-evner, og har slet ikke fortrudt, at jeg kan krydse filmen af, som "set".

Lasse er ikke ret gammel, da hans mor aflevere ham uønsket, hos hans morfar, på en lille ødegård i Sverige. "Nej, nej. Jeg kan ikke ha' ham her!" Får morfaren råbt højt, på flydene svensk, imens Lasse gemmer sig bag jakkerne i gangen, og moren allerede er ude i bilen igen; hun skulle nemlig syd på, og der skulle hendes søn bestemt ikke med. Lossens time er den 25 time i døgnet. Dén time hvor alt kan ske; den smukkeste time af alle sammen. Det lære Lasse af hans morfar, efter at de er blevet gode venner. Morfaren havde det med at råbe efter Lasse, han skulle sidde ordenligt, opfører sig pænt, og hjælpe til, og alt det blev han bedt om på flydende svensk. "Jeg kan sku da ikke forstå hvad du siger!" er Lasses tilbage svar, og lige siden dét, var morfars hjem det bedste, og aller mest hyggeligste sted i hele verden. Morfaren havde hele tiden sagt "Din mor, hun kommer nok tilbage når hun mangler børnepengene", og ganske rigtigt. Et fredfyldt eventyr op en ødegård i Sverige, ender.

Lasse ender på den lukkede psykiatriske anstalt, Kathrinebæk, fordi at han ganske brutalt har myrdet det ældre ægtepar som flyttede ind på hans morfars tidligere ødegård i Sverige. På Kathrinebæk har Lisbeth som er psykolog, gang i et forsøg på de indsatte; hun vil hver forære dem et dyr, som de skal tage vare om, og passe på. Lasse får sig en lille rød stribet kat, som han har lavet kastanje dyr til, og som han elsker at fjolle rundt med, og lære tricks - Men det hele går ikke som forventet. Gud og himmelharperne hører hans tanker, og opfordre ham til at gøre ting, siger han. "Jeg skal afsted", er hans forklaring omkring hans selvmordsforsøg. I forsøget på at hjælpe Lasse, søger psykologen Lisbeth, hjælp hos præsten Helen, som får ham til at åbne sig op..

2 kommentarer :

  1. Kan man stadig se den? :) Den lyder spændene :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det kan man da! :)
      Læs evt. mere her: http://www.kino.dk/film/i/i/i-lossens-time

      Jeg synes den er rigtig god, og virkelig beskrivende, men også en lidt skræmmende film.
      God tur, hvis du vælger at tage ind og se den. :)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...