Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

6.5.14

Tema-tirsdag #22: Throwback; Min lillebrors konfirmation

I "anledningen" af at det i går var præcis ét helt år siden at min lillebror blev konfirmeret, tænkte jeg at det var en ret perfekt undskyldning for at få skrevet om den dag, som jeg vidst så lige så meget frem til, som min lillebror. - Jeg vil helst have en hånd med i alle tingene. Og da der skete en helt masse personlige ting i vores familie, lige én uge før konfirmationen, var der pludselig mange ting der skulle planlægges ekstra, og lidt flere opgaver der blev delt ud. Det hele endte med at jeg blev virkelig syg aftenen før, hvilket bare ikke kunne være mere typisk, når man glæder sig til noget. Men dagen blev helt fantastisk trods sygdom fra min side; og jeg sætter den klart på listen over top 3 af ting, der var de bedste ting, der skete i 2013.

Lad os tage et lille lillebage blik, med tilhørende billedspam.

Image and video hosting by TinyPic
Min lillebror blev konfirmeret af den samme præst, som jeg også blev det af. Han er simpelthen så herlig, og nede på jorden. Da han stod oppe på prædike stolen, sagde han lige pludselig "Jacob. Kom lige herop", til den forrest siddende konfirmand. Jacob gik op til præsten, og så sådan lidt forvirret ud. "Prøv at se her, Jacob. Her har jeg en halvtredser.. Den må du få". sagde han, og fortsatte "Prøv at læg den ned på gulvet. Hop så på den. Saml den op. Prøv så at kros på den". Jacob kiggede noget undret på præsten, mens alle i hele kirken begyndte at grine af hans "Mener du det her?!" udtryk. Derefter sagde præsten, at han skulle folde halvtredseren ud igen. "Er den lige så flot og pæn, som før du gjorde alt det?" "Nej", blev svaret. Nemlig. Så fortsatte han hans tale. "Når man træder på folk, skubber til dem og sparker dem, så er det helt lige meget hvor meget man prøver på at rede det hele ud - mærkerne vil altid være der". - Det var en helt fantastisk tale. 
Image and video hosting by TinyPic
Efter kirken tog jeg en masse billeder af den ny-ud knækket konfirmand. Jeg ville ønske at jeg havde fået taget så mange flere, så man evt. kunne ha' lavet en rigtig fin bog, med nogen måske lidt photoshoot agtige billeder, fra en dag man aldrig vil glemme. Hellere alt for mange billeder, end alt for lidt. Hvor jeg har fortrudt rigtig meget, at jeg ikke fik mange flere billeder, af min lillebror. Overstående billede er taget helt tilfældigt, efter at vi havde taget lidt billeder; men jeg synes at det har fanget øjeblikket ganske fantastisk. Blå silkesnor, ligesom da han blev døbt det samme sted, kirke, flag og blå himmel. 
Image and video hosting by TinyPic
Allerede meget lang tid før, snakkede jeg med N om, hvad min lillebror skulle ha' i gave. Både N og min lillebror har fødselsdag i Maj måned, hvor min lillebror jo også blev konfirmeret, plus at jeg skulle betale hele mit kørekort i den måned; men på trods af en forudsigelig ret dyr måned, skulle gaven ikke gøres mindre. Min lillebror er nok den person der betyder aller mest for mig - og det skulle han ha' at føle. 
Vi snakkede meget om hvad hans gave skulle være, vi var både ude i en mountain bike, en ny seng, en tur til København, og et faldskærmsudspring (da han snakkede/snakker meget om det). Men en måneds tid før hans konfirmation, vågnede han op med virkelig ondt i ryggen grundet hans daværende seng. Også var jeg ret sikker. Det var en ny, lækker, god seng, der skulle være gaven til hans konfirmation. 
Vi tog ud i forskellige butikker og så på elevations senge. Hvilke ville de forskellige sælgere tilbyde, var der nogen der kunne lave et fantastisk tilbud, og hvem ville ha' en klar, så vi kunne hente den et par dage før konfirmationen, og køre den direkte ud til hvor konfirmationen skulle holdes. Vi var nemlig helt enige om at han ikke bare skulle ha' et billede af gaven. Han skulle ha' gaven. Og den skulle pakkes ind, med sløjfe og det hele!
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Image and video hosting by TinyPic
Bordet var dækket af min mors barndomsveninde, som er super dygtig til dét at dække et bord "korrekt". Hun retter det hele til så tallerkener, glas og bestik ligger lige overfor hinanden; hvilket mit indre ocd-gen er yderst begejstret for. Det så nemlig hammer godt ud. Lysene købte vi løbende hen over vinteren og foråret. Min lillebror ville gerne ha' sort, hvid og blå - hvilket også ses på servietterne, så det fik han. Vi manglede lige én farve til, så vi kunne mixe blomsterne hvide, og dén farve. Så jeg foreslog orange, hvilket jeg synes fungerede helt perfekt, sammen med alt det andet. Derudover var jeg på rov i min lillebrors virkelig store lego samling. Min lillebror og jeg sad en aften og sorterede og samlede dem, så politi-lego manden, havde politi bukserne på, osv. Og sammen med lysene synes jeg at lego mændene går virkelig godt - også har det gjort det hele lidt mere personligt, i og med, at min lillebror hele sit liv, har været rigtig vild med lego.

I flere måneder før konfirmationen, kiggede vi efter scrabble spil i samtlige butikker, på nettet, og i genbrugs butikker. De har været fuldstændig umulige at få fat i, - og bare tanken om hvor mange spil man egentlig skulle bruge, for at fuldende idéen... Oh, altså. Så jeg gik i gang... Min kæreste N, og N's far skar alle mange hundrede, firkanter ud. Derefter gik det absolut største arbejde i gang. De skulle alle sammen slibes på begge sider og alle kanter. Derefter males af mange omgange, også skulle de skrives på. Kæmpe stor lykke følelse der kom igennem kroppen, da sidste firkant blev slebet, og da de allesammen var færdige. Langvarigt arbejde - og et fint og anderledes resultat!

Image and video hosting by TinyPicImage and video hosting by TinyPic
Til dessert fik vi en masse forskelligt is og frugt. Også var der marengs, pandekager og chokolade-fontæne. Efter min mening rigtig lækkert - hvis man er prop mæt efter alt det andet mad, eller bare ikke er så meget til søde sager, så kan man altid nøjes med frugt, efter den mængde man selv ønsker. Også er chokoladen jo lækker til alle delene. - Og bare sådan lidt for sjov, havde N og jeg bestilt en lagkage med billede, hos en bager i Aalborg. Rigtig god idé til konfirmationer, synes jeg. Selvom det er jo næsten er helt synd, at skære i den. 

Image and video hosting by TinyPic
Min lillebror skulle egentlig ha' været hentet ved kirken, i overstående virkelig fine bil. Men da min fars ven, som var chaufføren, var en eftertragtet konfirmand chauffør, fik mine forældre aftalt det sådan, at han bare skulle komme i løbet af dagen, og kører en tur med min lillebror. Min lillebror forstod slet ikke hvad han skulle, og blev meget overrasket over at han skulle med ud at kører i den bil, som vi alle sammen stod og kiggede på. Han havde jo allerede været ude at kører i en, da han blev kørt fra kirken. Han blev så glad. En rigtig god afslutning, på en helt perfekt dag.

6 kommentarer :

  1. Super fine billeder!

    Har forresten en giveaway kørende i øjeblikket, kig gerne forbi:
    http://behindtheattitude.blogspot.dk/2014/05/shills-black-mask-anmeldelse-giveaway.html

    SvarSlet
  2. bedste konfirmations indlæg (:

    SvarSlet
  3. hvor gammel er din lillebror

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...