Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

25.7.11

Back in the days - Voergaard slot


















Der er ingen tvivl om, at Danmarks mest berømte spøgelse, Ingeborg Skeel, har sin gang på Voergaard Slot. Der er talrige beretninger om mystiske hændelser og syner af en hvid dame, der bevæger sig rundt på slottet om natten.Ingeborg Skeel var en driftig og meget dygtig handelskvinde og derfor lagt for had af en stor del af lokalbefolkningen. Rækken af historier om hendes misgerninger er mange, i blandt dem er, at hun skulle have druknet arkitekten Philip Brandin i voldgraven, for at han ikke skulle bygge et slot som Voergaard igen.Efter Ingeborgs død i 1604 spøgte hun så meget på slottet, at en præst blev tilkaldt for at mane hende til ro i en nærliggende mose. Alle historier til trods er det en kendsgerning, at Ingeborg donerede mange penge til fattighjem og selv stod for opførelse af et hospital og en skole for Sæbys fattige.


Brugte hele dagen på Voergaard slot - Lige siden de middelalder dage sluttede for 2 år siden, har jeg sagt at jeg ville derop næste år (Sidste år kunne jeg ikke, så det måtte jo blive i år).
Der er bare et eller andet over Voergaard slot. Jeg synes det er så facinerende, eller det vil sige, at det synes jeg alt sådan noget er. Men lige voergaard er jeg "vokset op med". Min mor har fortalt os den historie om den gamle dame Ingeborg Skeel som slog en ihjel på slottet, og den blodplet der kom ved det, hele tiden bliver ved med at gå igennem gulvet, uanset hvor mange gange de skifter brædderne ud. Jeg har været deroppe med min klasse 2-3 gange, og sammen med min tidligere bedste veninde. Jeg elsker det, virkelig. Jeg synes det er så spændende, og så virkeligt at gå der. Det er fuldstændig som om man bliver slynget tilbage i tiden.

 Da vi gik ind igennem porten ved slotten, så kom Biskoppen gående med sin kone under armen, og to vogtere på hver side. Jeg fortalte min mor at da mig og min tidligere veninde var deroppe med hendes forældre, der begyndte de vogtere der at råbe, at man skulle gøre plads for droningen - Og 2 sekunder efter skreg han "GØØØØØØØØR PLADS FOR BISKOPPEN!" Selvom jeg var forberet, fik jeg jo verdens største chok! Da vi gik lidt videre og stod og kiggede på en bod. Lød der lige pludselig et stort skrig, og i det samme kom en pige på min egen alder løbende og 2 voksende damer fuldte efter. Det hele var så virkeligt, fordi at de folk der var der oppe, levede sig ind i det. De gik rundt i kjoler de selv havde syet, hjemmelavede sko ud af læder (de fleste gik dog i bare tæer, fordi der var mudder all over) De drak af ler krus, slåssede med svær, og gik rundt og spillede på små forskellige instrumenter fra den tid.


I det nordøstlige tårnværelse findes en plamage på gulvet, som skulle stamme fra én, der er slået ihjel samme sted. 
At det er uskyldigt blod, der er udgydt, fremgår af, at pletten ikke vil lade sig fjerne.
Pletten var glemt i mange år, men under en renovering af værelset i 1997, fremkom pletten igen, da man afsleb mange års fernis. 
På trods af flere afslibninger, kommer pletten frem igen efter et par dage.



Snart skal vi op og kigge slottet indvendigt - For spændende. Dét er det.

Ingen kommentarer :

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...